Alla inlägg den 12 oktober 2014

Av janet olofsson - 12 oktober 2014 17:22

Jag har läst Annika Östbergs bok Ögonblick som förändrar livet. Hon har suttit 28 år i fängelse för mord i USA . Hon är född och uppvuxen i Sverige i ett destruktivt familjeliv. Hennes mor tog med henne till USA när hon var liten. Hon rymde hemifrån som barn och fastnade ganska snart i både kriminalitet och droger. Boken är en berättelse inifrån fängelselivet i fängelset i USA. Det är en gripande berättelse men även glädje och sorg och hennes kamp. Annika har övergivit hoppet om att en dag släppas ur fängelset och återkomma HEM till Sverige igen. Annika föddes i Stockholm 1954 och växte upp i Hässelby. Annika var 12 år när hon flyttade till USA. Som 13 åring rymmer hon till San Fransisco- 1981 döms hon till livstids fängelse för medhjälp till mord som hennes dåvarande pojkvän gjorde. Jag kan varmt rekommendera denna boken. Det finns dom som anser att hon ALDRIG bör släppas ur fängelset igen. Det hon beskriver inifrån fängelset i USA skiljer sig mycket från våra fängelser i Sverige, det går inte ens att jämföra.  

Av janet olofsson - 12 oktober 2014 15:40

I dag tar jag det bara lugnt och myser av min ledighet.  Jag läste ett inlägg på Facebook i går där en person blir mobbad på sin arbetsplats av sina arbetskamrater bara för att hon säger vad hon tycker och står för det och inte följer med strömmen som alla andra. Jag tänker att är inte det en bra sak att människor tycker och tänker som man själv  vill och står för det utan att bli mobbad. Jag absolut HATAR 2 saker det första är canser och det andra är MOBBING. Tänk om dom som mobbar visste vad det ställer till för den mobbade. Jag blev mobbad som barn och det har även satt sina spår i vissa situationer genom livet. De som mobbar någon på ett eller annat sätt borde få konsekvenser av något slag och att visa att vi inte accepterar detta. Den här personen var sjukskriven ännu och hade varit det i 6 månader mådde HUR dåligt som helst och ville absolut INTE gå tillbaka till sitt arbete. Hon älskade sitt arbete och hade varit anställd i 10 år. För 5 år sedan började en annan person på hennes arbetsplats som tog för sig armbågade sig fram manipulerade de andra mm för att göra sig till en viktig person. Denna personen genomskådade detta och följde INTE med strömmen utan en dag tog hon henne åt sidan och frågade henne varför hon var så kylig mot henne mm. Dagen efter deras samtal hade den andra personen pratat skit och ljugit om henne om att hon hade sagt ditten och datten om de andra mm. Vilket gjorde att dom andra som trodde på allt denna viktiga person sa började frysa ut sin arbetskamrat. Min undran är väl VARFÖR ingen frågade henne om rykterna var sanna utan valde att tro den andra personen. Men hur det än ligger till med den saken så är MOBBING i alla former TOTALT oacceptabelt. De är dom som mobbar någon som behöver hjälp eftersom dom igentligen mår fruktansvärt dåligt. I stället för att göra något åt sitt eget dåliga mående så mobbar man någon annan för att sitt eget dåliga mående ska lägga focus på någon annan så man själv slipper känna hur man mår och ta tag i sitt eget dåliga mående. Igentligen finns bara förlorare i detta både för den som mobbas och de som mobbar. Men den som BLIR mobbad och utfryst mår nog sämst eftersom de som mobbar oftar är flera i klungor mot en person. De vill kanske inte själva mobba men de vågar inte gå emot den som mobbar och ta risken att själva bli mobbade och utfrysta. Att bli mobbad sätter spår i en människa resten av livet JAG VET det. Vad ska vi då göra ja några självklara svar har jag inte men jag skulle agera på det sättet att om någon mobbade någon i min närhet skulle jag prata med den som mobbar och ta risken att själv bli utfryst för i min värld är det HELT oacceptabelt. Jag skulle göra allt jag kunde för att stoppa det och jag skulle absolut INTE följa med strömmen.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards